2011 – 01

Telekomunikace_2011-01

Petr Slováček, ředitel pro provoz a 2. místopředseda představenstva Telefonica O2 CR, a.s.

Vážení čtenáři,
Začátkem roku bývá zvykem ohlížet se za rokem minulým a nastavit si ambiciózní cíle pro rok nadcházející. Já bych se však raději v tomto úvodníku chtěl nejdříve podívat trochu více do minulosti a zároveň vás přizvat k úvahám o budoucnosti a vývoji v oboru, ve kterém působíme. Přivedla mě k tomu vzpomínka, že to není tak dávno, co jsme všichni na konci roku 1999 sledovali, zda hrozby spojené s přechodem počítačových systémů do nového tisíciletí se naplní a dojde ke kolapsu systémů. S nadsázkou jsme tehdy v Českém Telecomu věřili, že alespoň analogové systémy, které byly tehdy ještě v provozu, to určitě přežijí… Od té doby uběhlo již 11 let a náš telekomunikační svět se podstatně změnil. Troufám si říci, že rychlost vývoje se každý rok násobí a je určitě složité být dnes vizionářem, který si troufá vidět vývoj na dalších 10 let.

Nejde ale primárně o technologie; zde se dá vývoj docela dobře odhadnout a kromě několika slepých cest se většina odhadů vyplnila. Jediný problém u technologií spočívá v tom, že v některých případech jsou k dispozici dříve, než je trh schopen je přijmout.

Daleko větší konflikt, který je před námi k řešení, je schován v obchodním modelu. A nejedná se jen o Českou republiku, tento rébus řeší většina operátorů na světě. V minulosti již k podobným situacím došlo a vždy se je podařilo s větším či menším úspěchem vyřešit. Stačí se podívat například na vývoj hlasových tarifů, které v pevné síti bývaly za paušál, pak technologie umožnila časovou tarifikaci, aby nakonec účtování hlasových služeb skončilo opět u paušálů.

Dnešní fenomén jsou datové služby a rychlost jejich rozvoje je daleko vyšší, než cokoliv jiného v minulosti. Nové služby, nové aplikace a přístupy k informacím jsou hlavním motivem pro prudký nárůst provozu ve všech datových sítích. S novými technologiemi, které umožňují vyšší rychlosti datových služeb, se adekvátně zvyšuje i nabídka informací. Například nabídka videostreamingu z internetu se začala rozvíjet až poté, co sítě začaly umožňovat rozumnou kvalitu pro uživatele. Začali jsme v sítích sledovat měření, která v minulosti neměla příliš velký význam. Dnes je ale pro nás podstatné vědět, že zatímco streaming videa před 3 lety představoval v síti Telefonica méně než 10 % celkového provozu, dnes je to více než dvojnásobek. Podobným procentem narostlo i sdílení souborů, zatímco peer to peer provoz se podílí již jen čtvrtinou toho, co byl před 3 lety. Nejvyšší procento podílu datového provozu je „normální“ přístup na web – přes 40 %. Opět to dokazuje, že objem informací na webových stránkách roste a každým kliknutím stahujeme více informací.

Občas je obtížné udělat si správnou představu o téměř nesrovnatelných číslech, pokud jde o rychlosti rozvoje. V jedné přednášce uváděl předseda představenstva společnosti Telefonica Cesar Alierta srovnání, které je velmi názorné: 89 let trvalo, než 150 milionů obyvatel planety mělo telefon, stejný počet uživatelů počítačů byl dosažen za 17 let a za 14 let pak mobilní telefon. A dnešní čísla? Za jeden měsíc společnost Apple prodala jeden milion tabletů, za jeden den naroste počet uživatelů na Facebooku o 600 tisíc, za jednu minutu je na YouTube 10 hodin nového videa a za jednu vteřinu je 50 milionů blogů doplněno o nový text.

Tato čísla pak vidíme v datových sítích. Přenesené objemy dat se ročně zvyšují několikanásobně, v mobilních i pevných sítích a ve špičkách se celková kapacita měří v desítkách gigabitů za vteřinu. To jsou samozřejmě nadějné informace a určitě potvrzují dobrou budoucnost telekomunikačních a ICT služeb.

A v čem tedy spočívá problém celkového modelu v tomto průmyslu? Jde o správné vyvážení mezi třemi veličinami: růst, tržby a investice. V tomto řetězci se již dávno nepohybují jen tradiční telekomunikační firmy, což je zdravé. Noví hráči přinesli nové možnosti růstu. Model, který bude muset být v krátkém období vyřešen, se týká rovnováhy mezi zmíněnými veličinami a hlavními hráči v tomto průmyslu, aby nedošlo k zpomalení.

Přeji vám mnoho úspěchů i inspirací.

 

Mobilní reklama v síti O2 vzrostla téměř o polovinu

Společnost Telefónica O2 Czech Republic zaznamenala nárůst objemu mobilní reklamy ve své síti. Finanční objem inzerce totiž meziročně vzrostl o více než 46 % v ceníkových cenách. Největšímu zájmu ze strany inzerentů se těšily SMS kampaně. Od prosince 2010 společnost také vylepšuje systém cílení bannerových kampaní.

Zatímco během roku 2009 bylo v síti O2 spuštěno 46 kampaní, v roce 2010 to bylo již 187 kampaní. Nárůst zaznamenala také mobilní reklama prostřednictvím MMS.

„Hlavní výhodou mobilní reklamy je zejména kombinace příznivé ceny a přesného zacílení. Zadavatelé inzerce tak mají jistotu, že se informace k adresátovi opravdu dostane. K popularitě mobilní reklamy přispívá také zjednodušení a zrychlení ovládání mobilních telefonů při vyhledávání informací,“ říká Tereza Hubičková, manažerka prodeje reklamy společnosti Telefónica O2 Czech Republic.

„První spolupráci s O2 jsme brali jako pilotní projekt, na základě kterého vyhodnotíme efektivitu mobilní reklamy. Výsledky splnily naše očekávání, a proto jsme se rozhodli pokračovat. Nyní již považujeme mobilní reklamu za součást komunikační strategie CRM,“ říká Gabriela Brůhová, ředitelka CRM v Raiffeisenbank.

Systém pro cílení bannerových kampaní umožňuje kampaň nasměrovat na zákazníky podle oborových sekcí, typu mobilního telefonu, věku, pohlaví a nově také podle lokality. Významně se tak posílí atraktivita sdělení. Její efekt je dnes oproti bannerům na internetu v průměru desetinásobný, tedy kolem 1 % CTR (click through rate – poměr mezi počtem zobrazení a počtem kliknutí). Ještě vyšší CTR pak dosahují cílené SMS či MMS kampaně. Nejlepší mobilní kampaň roku 2010 pak přesáhla 21 % CTR.

WIA se stává MVNO v ČR

Společnost WIA, inovativní český telekomunikační operátor, od ledna 2011 rozšiřuje portfolio hlasových služeb o SIPY MOBIL. Společnost WIA se tak stává, prvním virtuálním operátorem v mobilních hlasových službách (Mobile Virtual Network Operator, MVNO) v ČR i v oblasti telefonování. SIPY MOBIL vznikl na základě velkoobchodního kontraktu mezi WIA spol. s r. o. a Mobilkom a. s.

Zákazníci společnosti WIA tak mohou využívat novou službu SIPY MOBIL, která byla implementována ve spolupráci s telekomunikačním operátorem Mobilkom. Společnost Mobilkom zprostředkovává transport hlasového kanálu od mobilního zařízení k ústředně SIPY (WIA). Hovor je následně zpracováván jako běžný provoz VoIP, což umožňuje realizaci velmi flexibilních a moderních řešení.

SIPY MOBIL představuje spojení výhod mobilního telefonování a IP telefonie. Produkt je určen jak pro domácnosti jako předplacená služba, tak i pro firmy s možností běžného měsíčního vyúčtování. Zejména domácí uživatelé, kteří v současné době využívají balíčků internetu a telefonování, nyní jednoduše získají další moderní komunikační řešení.

„Služba je jedinečná nejen velmi příznivou cenou a na mobilním trhu unikátní sekundovou tarifikací 1+1, ale zejména možností integrace s VoIP, která byla dosud výsadou ojedinělých produktů pro podnikovou klientelu,“ říká Filip Malina, obchodní ředitel WIA spol. s r. o. Uživatele jistě potěší volání zdarma mezi SIPY MOBILy i běžnými VoIP telefony, společný kredit na volání pro více pevných i mobilních telefonů, rychlý přehled o nákladech na telefonování prostřednictvím online výpisu hovorů, plateb apod.

„Stále se zlepšující pokrytí společnosti Mobilkom pro nás představuje velký potenciál, proto se budeme věnovat dalšímu rozvoji služby, a to zejména v podobě integrace SIPY MOBILu do firemních řešení založených na vlastní IP pobočkové ústředně SIPY BOX,“ dodává Filip Malina.

Již přes 100 komerčních sítí HSPA+

Podle studie 4G Americas nabízelo počátkem roku 2011 ve světě mobilní širokopásmové služby prostřednictvím technologie HSPA+ již celkem 103 komerčních sítí v 54 zemích. Když se vrátíme zhruba o rok zpět, v únoru 2010 bylo na celém světě 42 sítí HSPA+ z celkem 303 sítí HSPA, takže během roku 2010 se toto číslo více než zdvojnásobilo. Očekává se, že většina komerčních sítí HSPA bude postupně modernizována na HSPA+. Podle údajů zveřejněných analytickou společností Informa Telecoms & Media je po celém světě v provozu více než 800 komerčních sítí GSM, které pokračují v postupném vývoji od 2G přes 3G k 4G, tj. od GSM přes UMTS, HSPA a HSPA+ k LTE. Mobilní sítě obsluhují po celém 4,75 miliardy uživatelů a nabízejí cca 632 milionů mobilních širokopásmových připojení k internetu. Analytická společnost 4G Americas odhaduje, že hranice jedné miliardy mobilních širokopásmových připojení bude překročena koncem roku 2011. Hlavními argumenty jsou zejména vyšší poskytované rychlosti, masový trh inteligentních telefonů a neustále rostoucí pokrytí. V rámci studie se rovněž uvádí, že v regionu Severní a Jižní Ameriky bylo na konci roku 2010 celkem 77 komerčních sítí HSPA v 29 zemích a 16 komerčních sítí HSPA+ v šesti zemích.

Počet širokopásmových přípojek 2010 Q3

Podle analytické společnosti Point Topic dosáhl ve 3. čtvrtletí 2010 celkový počet širokopásmových přípojek ve světě 508,76 milionu, což představuje meziroční nárůst o 6,7 %. Během 3. čtvrtletí 2010 bylo nově instalováno 14,3 milionu širokopásmových přípojek, což v porovnání s 2. čtvrtletím 2010 představuje nárůst o 2,88 %. Čína a Indie ohlásily 2010 Q3 za své druhé nejlepší čtvrtletí, a počet širokopásmových přípojek v Indii, Rusku, Vietnamu, na Ukrajině a Filipínách vzrostl za posledních 12 měsíců o více než 20 %. Robin Mersh, generální ředitel Broadband Forum, uvedl, že se mění model nárůstu, protože některé trhy ve vyspělých zemích již jsou nasyceny, zatímco rozvojové země, kde začalo zavádění širokopásmových přípojek později, nyní vykazují pozoruhodný nárůst. Poslední údaje ukazují, že nejvíce širokopásmových přípojek přidaly již tradičně Čína (6,067 milionu) a USA (1,224 milionu) na třetím místě se umístilo Německo (762 tisíc) a na čtvrtém místě Brazílie (500 tisíc). Země jako Brazílie a Rusko zase mají nejvyšší procentuální nárůst 22 % resp. 14 %. Region Asie zvyšuje svůj podíl z celkového počtu širokopásmových přípojek ve světě, neboť jen během tohoto čtvrtletí bylo v tomto regionu přidáno dvojnásobné množství přípojek, než v kterémkoliv jiném regionu. Dominantní technologií zůstává nadále DSL, nejrychleji roste počet DSL přípojek v Asii, což je stimulováno zejména poměrně nízkými počátečními náklady a dostupností.

Celkový počet uživatelů IPTV dosáhl ve 3. čtvrtletí 2010 celkem 41,9 milionu, což představuje nárůst o 7,3 % (čistý přírůstek ve 3. čtvrtletí 2010 byl 2,846 milionu) za poslední čtvrtletí a 36,7 % za posledních 12 měsíců (čistý přírůstek 11,26 milionů nových uživatelů IPTV). Vedoucím regionem v oblasti využívání IPTV je Evropa, která má podíl 46 %, nicméně počet uživatelů IPTV v Číně rychle roste a odhaduje se, že koncem roku 2011 zde bude více uživatelů IPTV než v současné světové jedničce – Francii.

Společnost JVC představuje první 3D Full HD videokameru na světě

Společnost JVC (Victor Company of Japan) rozšířila svou řadu videokamer HD Everio o dva nové modely: GS-TD1 – první videokameru na světě nabízející plnohodnotný 3D záznam v kvalitě Full HD prostřednictvím dvou objektivů a GZ-HM960 – poskytující požitek z 3D záznamu pomocí použití speciální funkce, která převádí 2D záznam do záznamu 3D. Oba nové modely jsou na trhu dostupné od ledna 2011.

Nová kamera GS-TD1 používá dva objektivy a dva 3,32megapixelové obrazové snímače CMOS, jeden pro každý objektiv. Tímto systémem zaznamenává trojrozměrný snímek stejným způsobem jako lidské oko. Nový JVC vysokorychlostní grafický procesor „FALCONBRID“ zpracovává oba Full HD záznamy současně v rozlišení 1920 × 1080i. Nově vyvinutý „LR Independent“ formát dělá z GS-TD1 první spotřebitelskou videokameru na světě schopnou natáčet 3D záznam v kvalitě Full HD. Tato nová JVC videokamera nabízí k 3D režimu „Side-by-Side“ i běžný 2D režim. Oba režimy pracují s oblíbeným formátem záznamu AVCHD.

JVC 3D Twin HD GT dvojitý objektiv, použitý ve videokameře, představuje nový standard v objektivech s vysokým rozlišením díky použitému sklu s minimálním světelným rozptylem pro ostré, vysoce kontrastní snímky a díky mnohonásobným asférickým čočkám pro dokonalou reprodukci obrazu. GS-TD1 má současně kruhovou závěrku clony, která umožňuje efekt zastřeného pozadí natočeného videa a fotografií.

K dalším přednostem patří 5násobný 3D optický zoom a vysoce účinný optický stabilizátor pro větší hloubku 3D snímků, JVC BIPHONIC technologie pro dynamický 3D zvuk a automatické nastavení paralaxy (přesné sladění dvou optik) pro dokonale přirozené vnímání 3D obrazu.

Ovládání videokamery GS-TD1 je stejně snadné jako u ostatních JVC videokamer. 3D dotykový LCD displej s úhlopříčkou 9 cm zobrazuje 3D snímky bez potřeby použití 3D brýlí a díky tomu je přehrávání a kontrola 3D nahrávek velmi snadná a možná kdekoliv.

Další novou JVC HD Everio videokamerou s 3D záznamem je model GZ-HM960. Svou velikostí a funkcemi se podobá ostatním HD Everio modelům, ale navíc má speciální 2D-to-3D funkci, která převádí 2D záznam do záznamu 3D. Výsledný 3D záznam můžete shlédnout bez použití 3D brýlí přímo na 9cm 3D LCD displeji nebo na připojeném externím 3D monitoru. Rádiová technologie Bluetooth umožňuje propojení s vnějšími zařízeními s GPS jako je smartphone a následnou synchronizaci videa a fotografií s Google Maps.

U obou nových videokamer, GS-TD1 a GZ-HM960, je použit software Everio MediaBrowser (pro Windows) pro snadnou organizaci, editaci a sdílení nahrávek. Kromě snadné úpravy videa a fotografií, soubory mohou být také staženy na stránky sociálních sítí jako je YouTube nebo Facebook. Software dodávaný s GS-TD1 umožňuje sdílet 3D video na YouTube.

Tenká elegance s HD videem co neztenčí vaši peněženku Panasonic LUMIX FS16 a FS18

Společnost Panasonic představuje dva nové kompaktní fotoaparáty řady FS – model DMC-FS18 s rozlišením 16,1 megapixelu a model DMC-FS16 s rozlišením 14,1 megapixelu. Jejich hlavní předností je vysoce kvalitní optika v miniaturním štíhlém těle – oba fotoaparáty jsou vybaveny nově vyvinutými objektivy LEICA DC s optickým stabilizátorem MEGA O.I.S., širokoúhlým ohniskem a 4× zoomem. Rozsah ohniskové vzdálenosti odpovídá 28–112 mm u klasického fotoaparátu. Modely nové řady jsou tak ideální volbou pro uživatele, kteří touží po kvalitních snímcích a přitom sebou chtějí nosit fotoaparát všude, aniž by jakkoli pocítili jeho rozměry či hmotnost. Navzdory miniaturnímu provedení se můžete těšit nejen na špičkové fotografie, ale také na vyspělou funkční výbavu. Nové modely nabízejí osvědčenou technologii inteligentního rozlišení, režim inteligentní automatiky iA nebo natáčení videozáznamů v HD rozlišení 720p. Fotoaparáty mají exkluzivní kovové tělo a k dispozici je několik barevných variant – model FS18 se dodává ve stříbrném, černém, růžovém, fialovém a zlatém provedení, model FS16 pak ve stříbrném, černém, růžovém, červeném a modrém.

Fotoaparáty natáčejí kvalitní videozáznam v HD rozlišení 1280 × 720 (720p) frekvencí 24 snímků za sekundu (FS18), resp. 30 snímků za sekundu (FS16). Kromě toho je k dispozici i standardní rozlišení VGA (640 × 480) ve formátu Motion JPEG. Natočený záznam lze bez jakýchkoli úprav poslat na server YouTube, případně přehrát na širokoúhlé televizi s vysokým rozlišením. Má-li uživatel k dispozici HD televizor Panasonic VIERA, stačí vložit paměťovou kartu SD, SDHC nebo SDXC do příslušného slotu a spustit přehrávání. Stejným způsobem lze promítat i fotografie.

Nové modely DMC-FS18 i DMC-FS16 jsou navzdory ultratenkému provedení vybaveny vysoce kvalitním nově vyvinutým objektivem LEICA DC VARIO-ELMAR se 4× optickým zoomem. Díky úspěchům společnosti Panasonic v oblasti miniaturizace optiky se tělo obou fotoaparátů zmenšilo v porovnání s předchozími modely cca o 20 %, aniž by docházelo k jakýmkoli kompromisům v optické kvalitě. Pokud při fotografování vzdálených objektů nestačí 4× optický zoom, lze jeho rozsah prodloužit pomocí funkce Extra Optical Zoom až na 8,4× přiblížení bez jakýchkoli digitálních zásahů do obrazu.

Novinky jsou vybaveny výkonným vysokorychlostním obrazovým procesorem Venus Engine VI, podporujícím mj. oblíbenou technologii inteligentního rozlišení. Kromě kvalitního zpracování obrazu se obrazový procesor Venus Engine VI stará i o rychlé reakce fotoaparátu. Prodleva spouště tak klesá až na hodnoty v řádu tisícin vteřiny, což je u kompaktních modelů skutečně neobvyklé. K celkově rychlým reakcím přístroje přispívá i automatické ostření se systémem Sonic Speed AF. Ocení jej především milovníci momentek a akčních snímků.

Při fotografování ve slabém světle lze nastavit režim vysoké citlivosti, v němž klesne rozlišení, ale hodnota ISO stoupne až na 6400. I bez blesku tak lze fotografovat třeba v potemnělých interiérech.

V nových modelech značky Panasonic nemůže chybět ani jedna z nejoblíbenějších součástí výbavy celé řady Lumix – režim inteligentní automatiky iA. Oba fotoaparáty podporují dvě nové funkce tohoto režimu – kontinuální ostření a inteligentní měření expozice. Systém kontinuálního ostření umožňuje automaticky přeostřovat na objekty v pohybu, což opět ocení zejména milovníci akčních a sportovních fotografií. Při inteligentním měření expozice zase fotoaparát automaticky nastavuje optimální expoziční hodnoty pro různé oblasti záběru, aby nedocházelo k přepalům či utopení kresby ve stínech. Výsledkem jsou kvalitní a výborně exponované fotografie s plynulými tonálními přechody. Při fotografování v protisvětle se automaticky aktivuje funkce pro vyrovnání přílišných kontrastů v záběru.

Nedílnou součástí režimu iA je inteligentní výběr motivového programu, který podle aktuálních světelných podmínek automaticky zvolí jeden z přednastavených scénických režimů. Na výběr je makro, portrét, krajina, noční portrét, noční krajina či západ slunce. Inteligentní ovládání citlivosti zase automaticky nastaví potřebnou hodnotu ISO tak, aby nedocházelo k rozostření pohybujících se objektů. O ostré a dobře exponované portréty se stará funkce automatického rozpoznávání tváře, která u modelu DMC-S3 navíc automaticky odstraňuje nepěkný efekt červených očí.

Všechny tyto sofistikované funkce se nastavují zcela automaticky, stačí aktivovat režim inteligentní automatiky iA. Uživatelé se tak mohou těšit na výjimečně kvalitní snímky, aniž by museli jakkoli pronikat do složité fotografické techniky. Kromě režimu inteligentní automatiky je k dispozici celá řada tradičních motivových programů, např. pro fotografování malých dětí nebo domácích zvířat. Interní paměť obou modelů se zvýšila na 70 MB.

Modely DMC-FS18 i FS16 umožňují velmi snadné zasílání fotografií i videozáznamů na oblíbené internetové komunitní servery. Slouží k tomu nová funkce LUMIX Image Uploader. Stačí vybrané fotografie či filmy označit a připojit fotoaparát k počítači, k samotnému přenosu pak slouží jednoduchý průvodce. Do počítače není nutné instalovat žádný software. Snímky lze tímto způsobem posílat na Facebook, videozáznamy na YouTube.

Oba fotoaparáty mají inteligentní LCD panely, které automaticky mění jas v 11 krocích podle intenzity okolního světla. To zaručuje za všech okolností dobrou viditelnost fotografií i scény na displeji.

V České republice se digitální fotoaparáty Panasonic Lumix FZ16/FZ18 začnou prodávat v březnu. Doporučená maloobchodní cena zatím nebyla stanovena.

Samsung představuje novou kategorii mobilních dotykových počítačů

Přední světová společnost v oblasti digitálních médií a digitální konvergence Samsung Electronics Co., Ltd. představila nový pokročilý mobilní počítač, a zvedla tak laťku v této kategorii výrobků. Počítače řady Samsung Sliding PC 7 vybavené operačním systémem (OS) Microsoft Windows 7 a nejmodernější procesorovou platformou Intel Atom prozatím přezdívanou „Oak Trail“ maximálně využívají předností tablet PC, jež spočívají v konstrukčním řešení vyznačujícím se kompaktností, lehkostí a snadnou přenosností, a rovněž funkcí, které umožňují snadné psaní a vyšší produktivitu a výkon. Displej se elegantně vysune a objeví se fyzická klávesnice, která je velmi podobná klávesnici běžného notebooku. Uživatel tak má možnost využít intuitivní dotykové obrazovky, nebo klávesnice a myši.

Samsung Sliding PC 7 má 10,1palcový vícedotykový LCD displej, který podporuje rozlišení HD (1366 × 768), a umožňuje venkovní viditelnost (340 nit). Díky útlému provedení a nízké hmotnosti umožňuje Samsung Sliding PC 7 mobilitu, aniž by tím jakkoli utrpěla funkčnost.

Pro uživatele, kteří dávají při rychlém psaní poznámek nebo prohlížení internetu přednost fyzické klávesnici, je Samsung Sliding PC 7 opatřen plnohodnotnou klávesnicí s 80/81 klávesami, která je elegantně skryta pod displejem. Pro pohodlí uživatele se dá klávesnice úplně vysunout, takže vytváří rozhraní jako u běžných laptopů doplněné o dotykové funkce displeje. Zařízení nabízí to nejlepší z obou světů – podmanivý zážitek z práce s dotykovou obrazovkou a skutečnou klávesnici pro dosažení maximální produktivity.

S využitím předností podmanivé dotykové obrazovky a výsuvné klávesnice si uživatelé mohou vychutnat přehrávání a tvorbu multimediálního obsahu, ať už jsou kdekoli. Samsung Sliding PC 7 má dokonalou velikost pro online sledování nebo úpravu videa, odesílání nebo prohlížení fotografií, čtení zpráv nebo rychlé psaní e-mailů.

Samsung Sliding PC 7 je vybaven operačním systémem Microsoft Windows 7 a procesorem Intel Atom, a poskytuje tak uživatelům známé prostředí a obvyklý komfort a zároveň umocňuje jejich celkový zážitek. Počítač podporuje celou řadu způsobů připojení a vstupních/výstupních portů, včetně rádiových modulů, USD/HDMI výstupů přes hardwarové klíčenky (dongle) a slotů pro microSD karty.

Samsung Sliding PC 7 je opatřen diskem SSD společnosti Samsung, který umožňuje rychlé zavedení systému, takže uživatelé získají k požadovanému obsahu přístup během několika sekund. Disk umožňuje prodlouženou výdrž baterie, což znamená, že uživatelé si mohou mezi nabíjením vychutnávat život v pohybu po dobu až osmi hodin. Disk SSD také plně podporuje multitasking, a to jak v režimu klávesnice, tak v režimu dotykové obrazovky.

Samsung Sliding PC 7 se dodává s několika předem instalovanými aplikacemi, které jsou optimalizovány pro dotykový displej. Díky řešením společnosti Samsung pro vzájemné propojení různých zařízení funguje Samsung Sliding PC 7 jako přípojný bod pro další přístroje, čímž umocňuje požitek z mobilní zábavy.

Samsung Sliding PC 7 se bude také dodávat s OS Windows 7 Professional pro podnikové uživatele, včetně univerzit, nemocnic a prodejců. Dva modely počítače Samsung Sliding PC 7 vybavené paměťovými disky SSD o kapacitě 32 či 64 GB budou na vybraných trzích v prodeji na jaře 2011. Rovněž se dodává s předem instalovaným kancelářským balíkem Microsoft Office Starter 2010, který obsahuje základní verze aplikací Word a Excel s možností upgradu na kompletní sadu.

Supertenký monitor LG řady E90 oceněn na výstavě CES 2011

Společnost LG Electronics CZ (LG), která je světovým lídrem a technologickým inovátorem v domácích spotřebičích, spotřební elektronice a mobilních komunikacích, představila na výstavě CES v Las Vegas mnoho technických novinek, mezi kterými byl i supertenký LCD LED monitor E2290V. Ten navíc získal ocenění od odborné poroty.

LCD LED monitor LG E2290V získal prestižní ocenění „Innovations Honoree“. Porota hodnotí produkty výrobců z celého světa v mnoha kategoriích: od vzhledu, přes inovativnost, kvalitu, speciální funkce až po jednoduchost ovládání.

Toto prestižní ocenění ukazuje na fakt, že LG je skutečným lídrem mezi výrobci LCD monitorů. Oceněný monitor vyniká nejen překrásným štíhlým designem, ale také spoustou inovativních technologií,“ uvedl Martin Malý, tiskový mluvčí společnosti LG Electronics CZ a zároveň doplnil: „Další nestandardní záležitostí, kterou tento model má, je snadné zapojení kabelů do podstavce, což nenarušuje vzhled monitoru zezadu.“

Model LG E2290V patří do nedávno představené sérii monitorů E90, číslo 22 v názvu naznačuje, že úhlopříčka monitoru činí 22“. I přes tento rozměr je tloušťka monitoru neuvěřitelných 7,2 mm. A je v současné době nejtenčím monitorem na světě. Takto tenký monitor je možné vyrobit díky unikátní technologii SUPER LED. Ta zajišťuje fantastické parametry obrazu, jako je kontrastní poměr dle Line-up je 10M:1 nebo odezva 2 ms. Díky Full HD rozlišení se monitor skvěle hodí i pro sledování filmů z Blu-ray. Používáním tohoto monitoru ušetří uživatel životní prostředí: nová technologie podsvícení zaručuje, že monitor spotřebovává o 40 % méně elektrické energie, než konvenční LCD monitory, při běžném používání si tak vystačí s pouhými 23 watty. „Věřím, že nový supertenký monitor E2290V bude svým vzhledem a technickými parametry reprezentovat každý pracovní stůl,“ dodal Martin Malý.

Oceněný monitor LG E2290V bude od února 2011 dostupný na českém trhu za doporučenou maloobchodní cenu 7400 Kč vč. DPH.

Autor článku: Vladimír Velechovský, Telekomunikace 2011-01.

Dne 10. února 2009 se Hasičský záchranný sbor České republiky (HZS ČR), který v ČR obsluhuje jednotné evropské číslo tísňového volání 112, dočkal v Bruselu velkého ocenění. V předvečer Evropského dne linky 112 obdržel „112 Award“ (Cenu 112). Aso-ciace evropského čísla tísňového volání (European Emergency Number Association, EENA) tímto slavnostním aktem vyzdvihla špičkové systémové a technologické řešení jednotného evropského čísla tísňového volání v ČR a implementaci progresivních směrů v oblasti eCall (automatizované tísňové volání z vozidel).

Více v časopise…

Autor článku: Radomír Šenkýř, Telekomunikace 2011-01.

Více než 130 účastníků, odborníků působících v oboru internetové telefonie a telekomunikačních fandů se sešlo 23. a 24. listopadu 2010 na v pořadí již 4. odborném semináři Teorie a praxe IP telefonie. Tradičně se konal v Kongresovém centru Hotelu Olšanka v Praze na Žižkově. Tento článek přináší čtenářům Telekomunikací stručný průřez seminářem.

Více v časopise…

Autor článku: JanVašátko, Telekomunikace 2014-01.

Při pohledu na současné portfolio produktů a služeb mobilních operátorů je dost obtížné najít něco na způsob zásadní inovace. Většina nabízí podobné portfolio nyní již chytrých telefonů. Hlasové služby, SMS, MMS a obecně mobilní datové služby bývají standardizované většinou tím, co nabízí soupeři, a obdobu můžeme najít i u účtovaných cen. Jistě, mezi provozovateli lze nalézt některé rozdíly, což ovšem odráží spíše místní technologické nebo síťové podmínky, ale opět je to málo, co by hráče rozdělilo.

Více v časopise…

Autor článku: Jan Vašátko, Telekomunikace 2011-01.

Řada z nás našla pod vánočním stromečkem telefon, pro nějž se již vžilo slangové pojmenování smartphone. Tím jsme se stali spoluúčastníky děje přeměny nízkorychlostních zákazníků na lukrativnější předplatitele různě sdružovaných služeb a není pochyb o tom, že jsme tím přispěli k růstu mobilního odvětví, které ostatně táhnou vzhůru právě tyto chytré telefony.

Více v časopise…

Autor článku: Tomáš Látal, Telekomunikace 2011-01.

Technologie multiprotokolového přepojování podle návěští (Multiprotocol Label Switching, MPLS) představuje jednu z metod, jak pracovat s datovými toky v telekomunikační síti. Architektura pro MPLS je popsána v RFC 3031 organizace IETF. Její princip je založen na vkládání návěští (label) do datové jednotky mezi 2. a 3. vrstvu podle síťového modelu OSI, případně do vybraného pole záhlaví L2. Důvodem pro její zavedení byla optimalizace požadavků na výkon, a to jak z hlediska nároků na zpracování datových toků, tak s hlediska zpoždění (latence) způsobené zpracováváním datového provozu v konkrétním zařízení. Další výhody a vlastnosti této technologie jsou popsány dále v článku.

Více v časopise…

Autor článku: Jaroslav Hrstka, Telekomunikace 2011-01.

Trh mobilních telefonů a zařízení opět prospívá, bilancováníroku 2010 ukázalo, že bylo prodáno celkem 1,39 miliardy mobilních telefonů, což představuje nárůst 18,5 % ve srovnání s 1,17 miliardou prodaných kusů v roce 2009. Společnost ZTE, která nabízí zejména levné telefony, se ve 4. čtvrtletí posunula z deváté pozice na čtvrtou a odsunula na páté místo společnost Apple. První tři místa okupujíi nadále společnosti Nokia, Samsung a LG. Podle IDC by tento trend nárůstu inteligentních telefonů (smartphones) měl převažovat až do konce roku 2014.

Více v časopise…

Autor článku: Jaroslav Hrstka, Telekomunikace 2011-01.

Rychlý nárůst datového provozu v mobilních sítích během posledních tří let, který je v současné době podporován zejména systémy HSPA a HSPA+, je hlavní hybnou silou zavádění LTE. I když v roce 2010 byl převažujícím trendem přechod na HSPA+, hlavní směr představuje LTE. Průmysl se nyní připravuje na masové zavádění systémů a služeb LTE v průběhu následujících 1 až 2 roků.

Více v časopise…