2008 – 04

Tomáš Prokopík, člen redakční rady časopisu Telekomunikace

Telekomunikace v době nasycení

Vážení čtenáři,
poměrně často se v dnešní době setkáváme s diskusí na téma nasycenosti současného telekomunikačního trhu a možných směrů jeho dalšího rozvoje. Skutečností je, že růst trhu klasických telekomunikačních služeb v jejich dosavadní podobě je ve většině vyspělých zemí limitován dosaženou mírou penetrace. Tempo přírůstku služeb se výrazně zpomaluje a to vyvolává otázky, do jaké míry a pro které služby již bylo dosaženo stavu nasycení. Situaci dokreslují například agenturní zprávy, podle kterých došlo v západní Evropě v prvním čtvrtletí letošního roku poprvé v historii k poklesu počtu prodaných mobilních telefonů. Získat nového zákazníka, který podobnou službu dosud neužíval, je stále méně časté a poskytovatelům služeb nezbývá než přesvědčovat potenciální zákazníky, že jim nabídnou lepší služby než poskytovatel stávající. Současně pak nabývá na kritickém rozměru schopnost udržet si stávající zákazníky, neboť získat je později zpět je úkol velmi složitý. Boj o přerozdělení trhu se odehrává v prostředí vysoké vyrovnanosti nabídky portfolia služeb jednotlivých poskytovatelů a srovnatelnosti jejich užitné hodnoty pro koncového spotřebitele. Snaha uspět v tomto konkurenční prostředí nutí tedy jednotlivé poskytovatele nabídnout „více za stejně“ nebo častěji „stejně nebo jen o něco málo více, avšak za mnohem méně“. Tento přístup však relativizuje tradiční výnosový pohled na hodnotu jednotlivých zákazníků v portfoliu poskytovatele. Výzkumy provedené u několika společností v severní Americe, které publikovala společnost McKinsey, ukázaly, že skupiny zákazníků s nejvyššími průměrnými výnosy a skupiny zákazníků přinášející firmě nejvyšší hodnotu se kryjí z méně než padesáti procent.

Uspět v těchto podmínkách pak pro telekomunikační operátory znamená soustředit se na zlepšování spokojenosti a loajality zákazníků, zlepšovat své nabídky co do rozsahu, ceny a kvality a uplatňovat řízení zákaznických životních cyklů. To je podmíněno růstem vnitřní efektivity jak akvizičních, tak provozních procesů, snahou o maximální využití vynaložených investic a budováním schopnosti pružně reagovat na změny.

Na druhou stranu mnozí analytici již delší dobu detekují významný posun v chování spotřebitelů, který představuje posun poptávky směrem k digitálnímu obsahu a službám spojeným s tímto obsahem. Skutečností je, že v období posledních deseti let se na scénu dostaly dříve neznámé formy komunikace, jakými jsou publikace personálních blogů, on-line komunity a služby instant messagingu. Podobně se změnil způsob, jakým lidé konzumují informační média. Roste poptávka po větší pestrosti obsahu v závislosti na individuálních zájmech. Na významu získávají formy, kde je obsah dodáván na vyžádání nebo je tvořen za spoluúčasti jeho příjemců. Od jednoduché formy, jakou je hlasování diváků pro své favority v televizní reality show, až po produkci a prezentaci vlastního obsahu, jehož příkladem jsou videa prezentovaná prostřednictvím služeb jako například You Tube. To vše je umožněno jednoduchým způsobem použití a také dostupností a velkým rozšířením multimediálních koncových zařízení.

Zda se tyto prognózy skutečně promění v nové obchodní modely, které budou dále stimulovat poptávku po komunikačních službách, budeme znát až s odstupem času, ale také současná míra využívání mobilních telefonů a elektronické pošty byla před více než deseti lety jen obtížně představitelná. Stav nasycení se tak zřejmě nekoná.

Kreditní karta Komerční banky od T-Mobile

Mobilní operátor T-Mobile a Komerční banka představily T-Mobile Bonus kartu – zajímavý projekt, který spojuje věrnostní program T-Mobile Bonus se speciální kreditní kartou Komerční banky, vyznačující se nadstandardními parametry na českém trhu kreditních karet.

Kreditní karta T-Mobile Bonus nabízí z pohledu českého trhu výjimečné parametry. Vydání, aktivace a vedení karty zdarma a hlavně bezúročné období, které se vztahuje jak na platby kartou, tak na výběry z bankomatů, až 76 dnů. Vedle standardního placení v obchodech, výběrů z bankomatů a plateb na internetu může držitel ze své T-Mobile Bonus karty také převádět peněžní prostředky na běžný účet a pracovat s hotovostí jako při využití běžného bankovního úvěru. Zabezpečení kreditní karty zajišťuje transakční SMS, kterou její držitel obdrží ihned po realizaci transakce. Standardní součástí T-Mobile Bonus karty je také pojištění proti neschopnosti splácet.

Karta T-Mobile Bonus je určena pro tarifní zákazníky společnosti T-Mobile. Účastníci programu T-Mobile Bonus dostávají za využívání mobilních služeb body, které po nashromáždění potřebného počtu mohou vyměnit za odměny z katalogu – nový telefon, volné minuty, SMS, MMS, poukázky na slevu zboží a služeb apod. Rozhodnou-li se pro používání T-Mobile Bonus karty, body do věrnostního programu budou dostávat i za placení kartou u obchodníků. Navíc u vybraných partnerů získají při platbách kreditní kartou T-Mobile Bonus slevu.

700milionová investice do Internet Mall

Společnosti Intel Capital, globální investiční divize společnosti Intel, a 3TS Capital Partners, jeden z předních investorů ve střední a východní Evropě, oznámily uzavření smlouvy o nákupu podílu ve společnosti Internet Mall v hodnotě 28 milionů eur (tj. cca 700 milionů korun). Internet Mall patří mezi přední provozovatele internetových obchodů v České republice, Maďarsku, Německu, Polsku a na Slovensku. Investice se realizuje prostřednictvím nizozemské mateřské společnosti Netretail Holding, B.V., přičemž zakladatelé Internet Mall si i nadále ponechají nad firmou kontrolu.

Z vývoje tržeb internetových obchodů je zřejmé, že nakupování na internetu je stále oblíbenější. Internetové nákupní centrum Internet Mall provozuje 45 internetových obchodů s 1200 různými kategoriemi zboží od spotřební elektroniky po sportovní vybavení. V současnosti má více než 500 000 registrovaných zákazníků a návštěvnost dosahující 100 tisíc denně. V posledním hospodářském roce (1. 4. 2007–31. 3. 2008) společnost realizovala konsolidovaný obrat ve výši 90 milionů USD. Lze předpokládat, že podíl maloobchodního prodeje na internetu bude i nadále stoupat a že tuto oblast trhu čeká velký růst. A taková prognóza samozřejmě přitahuje investory.

Ashish Patel, výkonný ředitel Intel Capital pro Evropu, Střední Východ a Afriku, řekl: „Intel Capital neustále vyhledává podnikatelské subjekty s dobrými nápady a Internet Mall je přesně takovou firmou. Tato významná investice je zároveň v souladu s naším plánem podpory regionu střední a východní Evropy.“

3TS Capital Partners se zaměřuje na investice do rychle rostoucích společností v růstových sektorech regionu střední a východní Evropy. Společnost Internet Mall zaujala zejména svým růstovým potenciálem a kvalitou manažerského týmu, uvedl investiční manažer 3TS Jiří Beneš, odpovědný za investici do Internet Mall. Společnost 3TS Capital Partners, která investici realizuje společně s firmou Intel Capital, pro transakci využila fond 3TS Central European Fund II podporovaný londýnskou 3i Group, a fond 3TS Cisco Fund, kde klíčovým investorem je společnost Cisco.

Se silnými investory, kteří mají zdroje, schopnosti a zkušenosti, chce Internet Mall upevnit svoji pozici na trhu online obchodů ve střední a východní Evropě. Investice umožní především nabídnout zákazníkům nové služby.

D-Link podporuje bezpečnostní funkce Windows

Společnost D-Link, dodavatel síťových řešení pro firmy i domácnosti, implementuje technologii Microsoft NAP (Network Access Protection) do rodiny přepínačů xStack. Microsoft NAP je nová platforma pro řízení přístupu k síťovým zdrojům na základě identity klientského počítače a dodržování firemní bezpečnostní politiky.

Přepínače D-Link xStack s podporou Microsoft NAP zaručují, že přístup každého hostitele do sítě je umožněn pouze, pokud splňuje bezpečnostní pravidla a má aktualizovanou antivirovou databázi a záplaty operačního systému. Technologie Microsoft NAP, která se nyní využívá také v operačním systému Windows Server 2008, umožňuje síťovým administrátorům nadefinovat odstupňované úrovně přístupu k síti podle toho, kdo je klientem, do jaké skupiny patří a do jaké míry splňuje firemní politiku přístupu. Hlavním cílem společností D-Link a Microsoft je, aby uživatelé mohli zabezpečit svoje síťové systémy před hrozbou infikovaných počítačů a implementovat účinnější síťová bezpečnostní pravidla.

Zajištění maximální bezpečnosti sítě je jedním z hlavních úkolů, kterého se dnes snaží manažeři IT a síťoví administrátoři ve firmách dosáhnout. Technologie xStack zahrnuje jednodušší 10/100megabitové a gigabitové přepínače i plně řiditelné přepínače L2/L3/L4. Rodina přepínačů D-Link xStack přináší větší rychlost, vylepšenou správu, pokročilý mechanismus řízení kvality služby (QoS) a díky NAP také nové účinné bezpečnostní funkce.

D-Link plánuje integraci technologie Microsoft NAP také do zabezpečovacích produktů NetDefend a poskytne tak zákazníkům kompletní řešení pro zabezpečení komunikace mezi koncovými body. Integrace NAP do produktů D-Link dává zákazníkům možnost zavést lepší bezpečnostní politiku pro přístup k síti.

Produkty Sun zdarma k vyzkoušení

Společnost Sun Microsystems představila zajímavou nabídku pro všechny zájemce o moderní serverová řešení, pracovní stanice, datová úložiště i síťové prvky v České republice. Po dobu 60 dní mají možnost v reálných podmínkách a podle svých skutečných potřeb zkoušet nejnovější a nejatraktivnější produkty Sun. K dispozici je jim i plná technická podpora. A to vše zdarma včetně dopravy. Pokud se zájemci rozhodnou vyzkoušené řešení koupit, dostanou navíc velmi zajímavou slevu.

Nejlepším způsobem jak s jistotou ověřit, zda se nový IT produkt skutečně osvědčí, je vyzkoušet jej na konkrétních úkolech a v prostředí, kde bude pracovat. Podmínky speciálního programu Sunu splní téměř každý, a tak potenciálním zákazníkům nic nebrání nejmodernější systémy důkladně otestovat a zatížit plným provozem. Správně vybrané řešení může přinést nečekané úspory i rychlou návratnost investice.

Desítky serverů, pracovních stanic a systémů pro ukládání dat společnosti Sun patří ke špičce ve své kategorii z hlediska výkonu, nákladů a úspory energie. Uživatelé si je mohou vyzkoušet a porovnat se svým současným vybavením. Servery a pracovní stanice se dodávají s již nainstalovaným operačním systémem Solaris 10 a další nástroje jsou k dispozici zdarma ke stažení.

Sun pro zkušební program vybral sadu moderních produktů a jejich konfigurací. Dostupné produkty jsou uvedeny v přehledu na stránce www.sun.com/tryandbuy/products.jsp. Protože se výběr a konfigurace v jednotlivých zemích mohou mírně lišit, konkrétní seznam produktů dostupných pro Českou republiku lze získat na stránce www.sun.com/tryandbuy/applyonline.jsp po vložení údaje o cílové zemi a požadované kategorii řešení.

Systémy dodávané k bezplatnému vyzkoušení jsou vždy nové, protože pokud se zákazník rozhodne pro nákup, na konci zkušební doby je již nemusí vracet a vyměňovat za nové. Celý proces od podání žádosti až po doručení zkušebního systému trvá cca 8–20 pracovních dní. Zástupce Sunu v průběhu zkušebního období uživatele osobně kontaktuje, aby zjistil, jak testování probíhá a zajistil vše potřebné.

Program známý pod názvem „Try and Buy“ je v USA a dalších velkých zemích dostupný již delší dobu a odezva zákazníků je velmi pozitivní. Všechny související procesy se již podařilo implementovat také v České republice, a tak si i čeští zákazníci mohou podat žádost on-line a této zajímavé nabídky společnosti Sun využít.

Výkonnější počítače Apple iMac

Společnost Apple inovovala produktovou řadu počítačů iMac – nové modely postavila na rychlejších procesorech Intel Core 2 Duo a doplnila nejvýkonnější grafiku, která kdy byla na iMacu dostupná. Ve všech nových počítačích iMac je použit rychlejší procesor, rychlejší sběrnice a ve většině modelů je standardem 2GB paměť. Nejvýkonnější inovovaný iMac (s displejem 24 palců) je vybaven procesorem 3,06 GHz a grafickou kartou NVIDIA GeForce 8800 GS.

Nové iMacy přinášejí v tradičním uživatelsky přívětivém provedení „vše-v-jednom“ výkon dvoujádrového procesoru a další vylepšení. V celé produktové řadě jsou nasazeny rychlejší procesory Intel Core 2 Duo, vnější sběrnice pracuje na frekvenci 1066 MHz, paměť lze rozšířit až na 4 GB (800 MHz DDR2 SDRAM) a širokoúhlý plochý displej zobrazuje miliony barev. Vůbec poprvé může být nejvýkonnější iMac z této řady vyznačující se 24palcovým LCD doplněn o grafickou kartu NVIDIA GeForce 8800 GS s 512 MB videopaměti, která pro graficky náročné aplikace zajišťuje až dvojnásobný výkon oproti standardním iMacům. Pro rychlejší komunikaci s okolím mají inovované iMacy zabudován AirPort Extreme 802.11n zajišťující WiFi-komunikaci až pětkrát rychleji než v případě normy 802.11g, k dispozici je i Bluetooth 2.1+EDR a gigabitový Ethernet. Nové iMacy mají rovněž zabudovánu kameru iSight, celkem pět portů USB 2.0 (vč. dvou na klávesnici) a po jednom portu FireWare 400 a FireWare 800.

Při výrobě nových iMaců je také brán větší ohled na ekologii. Jsou použity recyklovatelné materiály s dlouhou životností, např. sklo na displeji je odolné vůči poškrábání a tělo počítače je hliníkové. Pokud jde o spotřebu elektrické energie, jsou energeticky úsporné iMacy ohodnoceny známkou Energy Star 4.0.

Každý iMac je dodáván se sadou iLife 2008, což je nejnovější verze balíku multimediálních aplikací, která obsahuje novou verzi programu iPhoto a kompletně přepracovaného programu iMovie, přičemž oba tyto produkty jsou úzce integrovány s novou webovou službou .Mac Web Gallery umožňující sdílení fotografií a videa online. Na každém iMacu je nainstalován operační systém Leopard, aktuální verze moderního operačního systému pro Macy, v němž je obsažen nástroj Time Machine zajišťující bezproblémové zálohování všech programů a dat na Macu; inovovaný Finder, který umožňuje snadné prohlížení a sdílení souborů mezi různými Macy; Quick Look, nabízející nový způsob prohlížení souborů bez nutnosti otevírat aplikace; Spaces, nová intuitivní funkce umožňující vytvořit skupiny aplikací a jednoduše mezi nimi přepínat; nová plocha s funkcí Stacks, která přináší nový přístup k souborům ze symbolové lišty a významné inovace Pošty a iChatu. Uživatelé služby .Mac mohou využívat službu Back to My Mac, která slouží k prohlížení souborů na jejich lokálním počítači a umožňuje jim přistupovat k těmto souborům přes internet.

Společnost Apple odstartovala ve druhé polovině sedmdesátých let minulého století revoluci osobních počítačů. Tehdy uvedla model Apple II; v první polovině osmdesátých let tuto svoji novátorskou pozici dále upevnila, když vytvořila počítač Macintosh. V současné době si Apple i nadále udržuje pozici významného tvůrce stolních a přenosných počítačů, které za dobu své existence sklidily mnoho ocenění, operačního systému Mac OS X, iLife a profesionálních aplikací. Apple rovněž způsobil revoluci v oblasti digitální hudby prostřednictvím přenosných přehrávačů iPod a internetového obchodu iTunes. V České republice zastupuje značku Apple od roku 1996 společnost Czech Data Systems, která je členem nadnárodní skupiny MDS Group, distribuující produkty společnosti Apple v řadě zemí.

Prodeje počítačů Mac rostou 3,5krát rychleji než prodeje PC, uvedl P. Schiller, senior viceprezident pro celosvětový produktový marketing společnosti Apple, při představování nových iMaců. Nová řada počítačů iMac bude v ČR a SR dostupná v průběhu června 2008.

V Česku se krade software méně než ve Francii či Itálii

Zatímco v Evropské unii je softwarové pirátství na ústupu, ve světě naopak nelegálního softwaru přibylo. V Česku míra pirátství stagnuje. Může za to zejména zvýšená poptávka po komerčním softwaru ze strany domácích uživatelů, kteří si nelegální kopie opatřují nejčastěji přes internet. Letos proto také stoupne počet lidí, kteří se stanou obětí internetových „dealerů“ pirátského softwaru.

V českých počítačích je již druhým rokem nelegálně nainstalováno 39 % softwaru. Česko se sice opakovaně řadí mezi 30 zemí s nejnižší mírou softwarového pirátství, ale ztráty tuzemského softwarového odvětví přitom představují 2,9 miliardy korun, což je o 253 milionů korun více než v předchozím roce. V Evropské unii představuje průměrná míra pirátství 35 %, což je o jedno procento méně oproti předchozímu roku. Celosvětová míra pirátství naopak vzrostla o tři procenta a dosahuje 38 %.

Tyto a další závěry vyplývají z analýzy BSA-IDC o softwarovém pirátství ve světě v období 2006–2007. Studii zveřejnila protipirátská organizace BSA (Business Software Alliance), která zastupuje softwarové společnosti v boji proti porušování autorských práv k softwaru. Nezávislého průzkumu se účastnilo 108 zemí a vypracovala jej analytická společnost IDC, která se celosvětově specializuje na průzkum trhu a vypracování prognóz v oblasti informačních technologií.

Za posledních čtrnáct let se podařilo v Česku snížit míru pirátství o 27 %. Při srovnání tuzemské míry pirátství s dalšími šestadvaceti členskými státy EU se Česko umístilo na 11. místě, nicméně stále značně převyšuje evropský průměr. V závěsu za Českem jsou všechny státy východního bloku, ale také Francie (42 %), Itálie (49 %) a Španělsko (43 %). Sousední Slovensko je s 45 % na 16. místě.

Nejméně nelegálního softwaru v rámci Evropy se užívá v Lucembursku (21 %) a již tradičně v Rakousku a skandinávských státech (25 %). Nejhorší situace je v Rumunsku a Bulharsku (68 %) a ze sousedních států v Polsku, kde se již druhým rokem nelegálně užívá 57 % softwaru.

Nejvíce se nelegálně šíří operační systém Windows a populární kancelářské softwarové balíky, grafické programy, antiviry a počítačové hry. Mezi nejpoškozovanější výrobce softwaru patří firmy Microsoft, Adobe, Autodesk, Corel a Symantec.

Přestože celosvětová míra pirátství již několik let stagnuje, a nyní dokonce vzrostla o tři procentní body na 38 procent, ve více než polovině sledovaných zemí je pirátství na ústupu. Ze 108 zkoumaných zemí světa pirátství pokleslo v 67 zemích. Pirátství vzrostlo pouze v osmi a ve zbytku zemí je situace beze změny.

Za stagnací míry softwarového pirátství v Česku stojí dva protichůdné trendy. Zatímco ve firmách se daří proti pirátství účinně bojovat a nelegálního softwaru v této sféře ubývá, v domácnostech se naopak jeho užívání nebezpečně rozrůstá. Cílená osvěta a četné policejní razie se pozitivně odrazily ve snaze firem pravidelně kontrolovat legálnost užívaného softwaru. V domácnostech šíření nelegálního softwaru nahrává zejména levná výpočetní technika v kombinaci s přístupem k vysokorychlostnímu internetu, kde si lze nelegální software snadno opatřit.

Internet je i nadále největším zdrojem nelegálního softwaru. Proto také narůstá počet lidí, kteří se každoročně stanou obětí internetových dealerů. Ti za zlomek prodejní ceny nebo úplně zdarma nabízejí pirátské kopie nejrůznějších softwarových titulů. Uživatele však již neupozorní na rizika, která pořízením nelegálního softwaru podstupují. Takto pořízený software totiž může být nakažený virem či upraven tak, aby uživatelům škodil. Navíc hrozí i trestněprávní postihy. Koupí nelegálního softwaru se spotřebitelé nezbavují odpovědnosti za porušování autorského práva. Hrozí jim peněžité pokuty a odškodnění poškozených výrobců softwaru v řádech statisíců korun a dále zabavení počítače, nebo dokonce trest odnětí svobody do výše až pěti let.

CS Link využívá další kapacitu satelitu Astra

Společnost SES ASTRA a CS Link se dohodly na rozšíření největší české digitální satelitní platformy o další, v pořadí již třetí, transpondér satelitního systému ASTRA. Nová kapacita bude využita pro rozšíření nabídky volně šířených i kódovaných programů.

CS Link přenáší celkem 25 televizních a 11 rozhlasových programů na satelitní pozici 23,5 stupně východní délky. Na této orbitální pozici jsou umístěny dva satelity Astra 3A a Astra 1E, které obsluhují střední Evropu a země Beneluxu a jsou určeny pro distribuci programů do domácností (DTH – Direct-to-Home), kabelových sítí (DTC) a poskytují službu vysokorychlostního širokopásmového připojení ASTRA2Connect. V zemích Beneluxu, v ČR a na Slovensku byl v roce 2007 na pozici 23,5° E zaznamenán silný růst poptávky – počet domácností přijímajících digitální satelitní vysílání přímo (DTH) se navýšil o 700 000 a 1,7 milionu domácností přijímalo satelitní programy přes kabel.

Orbitální pozice 23,5 stupňě východní délky se stala nejdůležitější pozicí pro vysílatele z Beneluxu a střední Evropy a společnost SES ASTRA má v úmyslu ji rozšířit také na další trhy. Využitím jednoduchého technického zařízení, konvertoru Duo LNB, si mohou satelitní domácnosti v těchto oblastech výrazně rozšířit programovou nabídku mezinárodních volně dostupných programů a přijímat signály ze dvou orbitálních pozic společnosti ASTRA, 19,2 a 23,5 stupně východní délky. Z pohledu společnosti ASTRA představuje smlouva na třetí transpondér pro CS Link další posilování pozice na trzích ve střední a východní Evropě.

Pro distribuci přes satelitní systém ASTRA hovoří především optimální pokrytí České republiky a ostatních středoevropských zemí a také její atraktivita – využívá ji mnoho renomovaných vysílatelů. Hlavní výhodou digitální distribuce televizních programů prostřednictvím satelitů ASTRA je vysoká kvalita vysílání a bezproblémový příjem na celém území České republiky. A tak právě probíhající přechod na digitální zemské vysílání může službám CS Link přinést rychlý růst počtu zákazníků.

B2B tržiště se otevírají i běžným odběratelům

Poptávku po jednotlivých druzích zboží mohou od dubna letošního roku vkládat na nejstarší a největší tuzemské internetové B2B tržiště i jednotlivci. Společnost ABC Českého Hospodářství tak vyhověla zvyšujícímu se zájmu o tento druh služeb. Noví klienti mohou vyhodnocovat reakce firem na svou poptávku po jakémkoli druhu zboží od deseti tisíc korun výše. Počet poptávajících se během prvního měsíce vyšplhal na 35 klientů denně.

Při této příležitosti byl celý systém zjednodušen. Klient pouze vyplní poptávkový formulář a vypíše své vlastní výběrové řízení. Formulář se zveřejní na stránkách tržiště a zároveň jsou poptávkou osloveni i vhodní dodavatelé. Klientům z řad jednotlivců se vyplatí především větší zakázky – stavba domu, nová okna, zařízení kuchyně. Čím větší zakázka, tím větší úspora peněz. Například při nákupu komodit na stavbu rodinného domku lze ušetřit až 30 procent z celkových nákladů. Pro jednotlivce jde o úsporu v řádu několika set tisíc korun, pro stavební firmu pak v řádu milionů. Za zadání poptávky přitom zákazníci B2B tržiště ABC Českého Hospodářství nezaplatí ani korunu.

Dosavadní zkušenosti ukazují, že největší zájem lze očekávat právě o práce související se stavbami chat, chalup a rodinných domků. Firmy i domácí kutilové na tržišti mohou nakoupit veškeré potřebné komodity – počínaje okny, dveřmi, střechami, stavebním materiálem, krby či schody přes veškeré stavební práce až po celé domky na klíč. S příchodem léta se očekává velký zájem o typicky letní komodity – venkovní grily, krby, bazény, sauny, pergoly nebo zahradní nábytek. Nákupem přes tržiště může u podobného zboží zákazník ušetřit i desetinu ceny. Další silnou skupinu poptávajících tvoří zájemci o velké dovolené, např. jachtaření v Chorvatsku – zájemce jen zadá poptávku po jachtě a vybere si z nabídek, které jsou z jeho pohledu nejatraktivnější.

Realizovat obdobné nákupy přes B2B tržiště je pro poptávající velmi jednoduché. Stačí vložit poptávku a správně ji umístit do oboru, kterého se týká. Denně se rozesílá 22 tisíc e-mailů více než 29 tisícům aktivních uživatelů. Poptávku lze zadávat zdarma, stejně tak prohlížet nabídky ostatních klientů. Placené služby tržiště se vztahují jen na možnost zadávat do systému vlastní nabídku a dostávat relevantní poptávku z oboru klienta v předstihu.

Škola 21. století

O čtvrtinu méně studentů ve třídách, možnost zavolat učiteli kdykoli na mobil, napsat mu e-mail nebo si s ním popovídat po ICQ. Notebook Lenovo ThinkPad místo sešitů a učebnic. Studenti posedávají po křeslech na chodbách a brouzdají po internetu nebo procházejí výpisky pro další hodiny, anebo ještě pravděpodobněji chatují. Vlastně odkudkoli, protože veškeré prostory školy jsou pokryty bezdrátovým internetem. Tak vypadá výuka na síti soukromých středních škol EDUCAnet.

Studenti jsou nezvyklým způsobem výuky nadšeni a, jak podotýká ředitel pražského gymnázia Jan Jirátko, výuka na počítačové technice přinesla řadu výhod například žákům s dysgrafií.

Klasická výuka práce s počítačem na téhle škole skoro potřeba není. Každý žák používá notebook po celé vyučování, ve všech předmětech a také v domácí přípravě. Studenti si prakticky nemusí psát poznámky, výpisky už mají hotové od učitelů – například veškerou látku z české literatury nebo historické mapy v dějepisu najdou na speciálním školním e-learningovém portálu. V biologii patří mezi nejnavštěvovanější rubriky rejstřík, tedy vysvětlení různých termínů, a obrázky druhů rostlin a živočichů.

Na počítači se tvoří referáty, prezentace, ale ne všechny písemné práce se dají absolvovat elektronicky. Písemná práce z chemie problém není, sloh nebo jiná písemná práce z českého jazyka ano. Tam musí student psát tak, aby to bylo pravopisně správně, aby dokázal správně oddělovat věty, formulovat. Musí to být jeho vlastní dílo, neměl by používat pomocných prostředků, jako je internet nebo pravopisná nápověda v kancelářském balíku.

Možná by učitel zvyklý na běžnou výuku řekl, že studenti se nedokáží při použití techniky pořádně soustředit na výklad. Naopak, tím, že si nemusí psát poznámky, jejich soustředěnost může být větší, mají čas přemýšlet a diskutovat o tom, co poslouchají. Navíc notebooky jsou v provozu jen určitou část hodiny a poznámky si mohou studenti později stáhnout doma.

Na druhou stranu výuka s výpomocí technologií je mnohem náročnější pro učitele. „Chceme-li budovat školu 21. století, tak se bez tohoto přístupu neobejdeme. Situace, kdy učitel vešel do třídy, zapsal do třídní knihy a hodinu něco vykládal bez jakékoli odezvy, studenti si tiše psali a jediné vzrušení bylo, když došla křída a poslalo se pro novou, by už v dnešní době měla být minulostí. Vím, že na mnoha školách je tento stav zakonzervován, ale my jsme šli od založení naší sítě jinou cestou a snažíme se, aby výuka byla pro studenty zajímavá. Studenti dnes chtějí nejen slyšet, ale i vidět, zkusit. Využíváme interaktivních tabulí, kde učitel například promítne bitvu u Thermopyl, může zakreslovat do mapy, nakonec ji uložit a rozeslat e-mailem. V tomto případě je pozornost žáků samozřejmě vyšší. Samotné mluvené slovo nedokáže student pozorně poslouchat více než 15−20 minut; to znamená, že pokud by hodina byla jednotvárná, její druhá polovina by ztrácela smysl,“ vysvětlil ředitel Jirátko.

Notebooky dostanou na začátku prvního školního roku všichni studenti, a to naprosto identické (hlavně kvůli jejich správě a údržbě). Na noteboocích je všechno potřebné programové vybavení včetně kancelářského balíku, studenti si mohou stahovat další programy, ale pouze typu freeware (tedy s volným užitím). Případné softwarové potíže řeší informatik přímo ve škole, pokud je problém závažnější, školy mají k dispozici náhradní notebooky, které studentům zapůjčují po dobu opravy.

Za zmínku stojí, že po celou dobu studia zůstávají notebooky v majetku školy, po maturitě si studenti mohou počítač odkoupit za symbolickou jednu korunu. Další elektronickou výhodou je školní e-mailová adresa, která zůstane aktivní i po odchodu ze školy, a studenti EDUCAnetu se tedy nemusí bát, že ztratí se spolužáky kontakt.

Autor článku: David Kaufman, Telekomunikace 2008-04.

Telefónica O2 předkládá jako jediná v České republice komplexní nabídku hlasových, datových a internetových služeb v oblasti pevných linek a mobilního segmentu. Působí rovněž na trhu multimediální zábavy prostřednictvím své interaktivní digitální televize O2 TV. Za posledních deset let prošla tato společnost mnoha velkými změnami a dnes je největším telekomunikačním operátorem u nás.

Více v časopise…

Autor článku: Ivan Čerjak, Telekomunikace 2008-04.

Situace na trhu telekomunikačních služeb se neustále vyvíjí. Český trh v tuto chvíli ovládá několik operátorů mobilních služeb a několik operátorů fixních sítí. Vedle nich se vytvořil prostor také pro alternativní operátory, kteří využívají zejména datové sítě a hlasové služby provozují přes VoIP. Ačkoli je na první pohled trh služeb nasycen, je zřejmé, že přijdou další změny. Zkušenosti z mnoha zemí světa včetně států Evropské unie ukazují, že roste význam alternativních operátorů a na trhu nacházejí místo také virtuální operátoři. To potvrzují i tuzemští operátoři, kteří se na tento model prodeje služeb připravují již několik let.

Více v časopise…

Autor článku: Milan Soldát, Telekomunikace 2008-04.

V následující sérii dvou článků čtenáře nejprve seznámíme s technologií WiFi a v článku druhém představíme centralizované řešení WiFi sítě Cisco tak, jak je implementováno ve Všeobecné fakultní nemocnici v Praze.

Více v časopise…

Autor článku: Václav Křepelka, Telekomunikace 2008-04.

Následující článek představuje předpokládanou cestovní mapu k budoucnosti reprezentované synergickým řešením bezdrátového a pevného přístupu. Nastiňuje postupné kroky a tomu odpovídající opatření. Budou-li v budoucnu bezdrátové osobní sítě podporovány různými rádiovými technologiemi, lze předpokládat jako první krok k dosažení uvedeného cíle zavedení minibuňek krátkého dosahu. Obecně to bude představovat zvětšování šířky nabízeného pásma při současném zkracování dosahu. Minibuňky mohou zajistit vyjmutí příslušné informace a bezdrátový vnitřní domácí přístup nekoncovému uživateli vyšší přenosovou rychlostí než současná venkovní řešení systémy třetí generace. Následně může být dosaženo i bezdrátovým přístupem přenosových rychlostí srovnatelných s xDSL nebo kabelových televizí. Provozovatelé by tak mohli zpočátku těžit z vydělování velkých objemů dat v těchto minibuňkách nikoliv v reálném čase, což by ovšem vylučovalo jejich použití pro vytvoření rádiových makrosítí. Druhý krok potom spočívá v redefinování plánování spektra a zprostředkovacích procesů. Automatické a vyvážené zavádění alternativního přístupu s odpovídající kapacitou mobilní, bezdrátové a pevné sítě vyžaduje neotřelý doplňující integrovaný rámec pro plánování. Jako další nezbytný krok lze předvídat vývoj schopnosti identifi kace. Zvládnutí tohoto procesu zvýší v dlouhodobém horizontu společenskou úroveň, ve které mohou být okamžitě slaďovány možnosti a požadavky. Odpovídající síťovou infrastrukturu lze popsat personalizovanými službami s využitím sítí se spojováním optických okruhů. Článek je volným zpracováním přednášky prof. Nico Bakena na 47. kongresu FITCE ve Varšavě v roce 2007.

Více v časopise…